Wizyta Studyjna Smart Village

13 i 14 września gościliśmy na naszym terenie delegacje z trzech krajów. W ramach współpracy między Lokalnymi Grupami Działania z Polski, Irlandii, Hiszpanii i Finlandii, realizujemy różnorodne działania, dzięki którym będziemy poznawać i przybliżać mieszkańcom ideę Smart Village.

Smart Village to społeczności, które współpracują wykorzystując nowoczesne technologie w celu poprawy jakości i poziomu życia oraz zrównoważonego rozwoju.

W najbliższych latach, podejście to będzie promowane w ramach programu Leader.

Wymiana doświadczeń, poznawanie dobrych praktyk, współpraca to nasze sposoby na poznanie czym jest Smart Village i zaplanowanie wdrożenia tej idei na naszym terenie.

Przyjmując działaczy lokalnych z partnerskich LGDów, chcieliśmy pokazać im przykłady realizacji inicjatyw Smart Village.

Program był tak zaplanowany, aby pokazać różnorodne inicjatywy, realizowane zarówno przez samorząd jak i firmy czy organizacje pozarządowe.

Pierwszą odwiedziliśmy gminę Suchy Las. Tu poznaliśmy między innymi:

• Sucholeski Rower Gminny, dzięki któremu mieszkańcy mogą, poprzez aplikację, wypożyczyć w węzłach przesiadkowych rower, dzięki któremu mogą dotrzeć w wybrane miejsce w Gminie.
  • Projekt dotyczący odnawialnej energii, w którym Gmina Suchy Las wraz z gminą Rokietnica i Puszczykowo, umieszczały instalacje fotowoltaiczne na obiektach prywatnych. Ciekawy przykład projektu parasolowego, w którym beneficjentami końcowymi byli mieszkańcy.
  • Spółka Gminna realizująca inwestycje związane z udostępnianiem mieszkańcom szerokopasmowego internetu.
  • Rewitalizacja budynków i przywrócenie im funkcji społecznych na przykładzie Starego Baru w Chludowie i Dworca w Złotnikach

Potem odwiedziliśmy Gminę Oborniki, w której:

• Skosztowaliśmy specjałów kuchni wielkopolskiej w Gryszczeniówce – restauracji bazującej w swoim menu na produktach lokalnych.
  • Zapoznaliśmy się z rodzinną firmą Państwa Rembowskich, która produkuje naturalne soki. Zwiedziliśmy tłocznię i spróbowaliśmy nowatorskich smaków produkowanych napojów.
  • Dowiedzieliśmy się o inicjatywach, projektach i planach mieszkańców wsi Ocieszyn, ich ciekawej formie promocji oraz edukacji ekologicznej.
  • Poznaliśmy plany rozwoju turystyki wodnej, której podstawą jest współpraca trzech sektorów – samorządu, biznesu i organizacji pozarządowych. Odwiedziliśmy Przystań Kowale, a po Warcie zabrał nas w rejs galar wypożyczalni Rob-Fil.

Następnego dnia pojechaliśmy do Gminy Ryczywół i tam:

• Obejrzeliśmy zrewitalizowany rynek.
  • Zwiedziliśmy nowoczesne tereny rekreacyjne na stadionie wraz z muszlą koncertową i Skate Parkiem zrealizowanym na wniosek młodzieży.
  • Szkołę podstawową wraz z nowoczesną Halą i budynkami zagospodarowanymi przez Centrum Aktywności Lokalnej.
  • Park Dworski w Ludomach, który od kilku lat jest systematycznie odrestaurowywany przez Stowarzyszenie Aktywni Razem. Zwiedziliśmy ogród sensoryczny, ścieżkę ćwiczeń i tablice edukacyjne. Zwiedziliśmy także odrestaurowany przed Fundacje Soli Deo kościół wykorzystywany aktualnie przez wspólnotę Pomocników Matki Kościoła.

Następnie zwiedziliśmy Leśny Zakątek, w którym posililiśmy się obiadem i zobaczyliśmy nowatorskie domki na drzewach

W Gminie Murowana Goślina zwiedziliśmy Zagrodę Szczęśliwych Zwierząt, w której łączą się biodynamiczna uprawa roślin, hodowla zwierząt, sklep z ekologicznymi produktami, zajęcia edukacyjne dla dzieci i dorosłych i agroturystyka. To innowacyjny sposób na integracje wielu funkcjo gospodarstwa.

Ostatnim punktem wizyty było spotkanie z Kołami Gospodyń Wiejskich. Panie działające w tych organizacjach opowiedziały nam o historii powstania Kół, o swoich projektach, inicjatywach, marzeniach i planach. Spróbowaliśmy swoich sił w energetycznym tańcu prowadzonym przez przewodniczącą z Wiardunek i sensualnych wyobrażeniach Fifnej Antrejki – centrum społecznym w Golęczewie.

Już w najbliższym czasie przygotujemy dla Państwa warsztaty, na których będzie można dowiedzieć sie więcej na temat tworzenia i realizowania koncepcji Smart Village.